Svar: Udfordringer med skemad

25. februar 2013

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor til en meget nysgerrig datter

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at du har holdt en pause med skemaden, for det lyder som om at jeres datter er rigtig fint parat lige nu - og det er rigtig dejligt at hun gerne vil prøve at spise selv. Det er vigtigt for lysten til at spise fremover og det er vigtigt at udnytte.

Derfor vil jeg anbefale dig at du prøver at starte hvert måltid med at give hende lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde med og gumle på. Det kan være lidt bløde frugbåde som en appelsinbåd, - den kan hun sutte saften ud af. Æble bør hun derimod ikke få, da det kan knække og sætte sig fast i halsen. Det kan også være ristede rugbrødsbjælker eller agurk, som hun kan øve sig mundmotorisk på og som samtidig kan give hende en oplevelse af at styre måltidet lidt selv :) Hun må meget gerne beholde lidt mad i hånden imens du så giver hende skemad.

Det vil også være rigtig fint at du giver hende en ske i hånden, så hun har sin egen ske, imens du mader hende med den anden ske. Nogle gange vil hun naturligvis prøve at gøre de samme bevægelser som dig og det er vigtigt, det er netop måden hun stiller og roligt lærer at spise selv på. Og derfor skal der naturligvis være plads til at hun en gang imellem taager din ske og gerne vil prøve selv og det får hun så lov til. Imens kan du så komme lidt på den anden ske og se om du igen kan få lov til at give hende lidt.

I takt med at hun bliver ældre, så vil hun kunne begynde at spise mere med fingrene og vil også kunne spise med en gaffel. Også her kan det være en god idé at have to gafler, så du kommer maden på den ene, giver hende den i hånden og hun putter den i munden, imens kommer du maden på den anden og I bytter gaffel og hun kommer så den med mad på i munden. Hun vil naturligt lære at spise med gaffel, før hun lærer at spise med en ske.

Stille og roligt vil hun naturligt skulle øges i måltider og det ...

Annonce

... er her vigtigt at du giver hende lidt og tit. Det er således bedre at hun spiser 1/2 dl skemad 3 gange dagligt end at hun spiser 1.5 dl. en gang dagligt. Og det er rigtig fint med to måltider skemad nu, - jeg tænker at du i løbet af de næste 1-2 uger kan begynde at øge hende, så hun tilbydes morgengrød også og stille og roligt også mellemmåltider i form af frugt.

Mit forslag til en dagsplan, som du kan arbejde hen imod ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt frugtbåde i hånden og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Tilbydes igen lidt frugtbåde i hånden eller måske en rugbrødsbjælke og du giver her lidt frugtmos som mellemmåltid og hendes jerntilskud gives sammen med frugtmosen. Vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Tilbydes agurk eller ristede rugbrødsbjælker i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. Stille og roligt begyndes med kød eller fisk i mosen. En gang imellem kan hun også få øllebrød. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frugtbåde, agurk eller lignende og måske lidt frugtmos, vand af kop. Kan også ammes om eftermiddagen.

Powernapper måske og måske springes den over.

Aften 18: Tilbydes igen lidt rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos og der begyndes hen af vejen med lidt kød eller fisk i mosen og stille og roligt bliver det mere og mere jeres mad. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og begynder herefter at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Jeg håber du kan bruge dette videre og vil derudover anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder opskrifter, dagsplaner og guides igennem de næste mange måneder :)

Fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor